We design your brand so you can do your magic

GRAFISK PROFIL & LOGOTYP

Ett väldesignat varumärke lockar de bästa kunderna och ger dina tjänster eller produkter ett högre värde. Ditt varumärke är en av dina viktigaste tillgångar. Vi hjälper dig designa det med intention och omsorg.

1. Val av design

Innan vi väljer design så går vi igenom företagets mål och identifierar de budskap och värden som vi vill att designen ska förstärka. Först då kan vi säkerställa att designen får önskat resultat. Många företag passar på att ta fram en strategi eller marknadsplan för att optimera resultatet.

2. Grafisk profil

En grafisk manual, brand book som det också kallas, innehåller visuella riktlinjer för din kommunikation. En grafisk manual förenklar arbetet till vardags, oavsett om det är ni själva eller en byrå som gör jobbet. Med hjälp av den kan ni enkelt kan kommunicera enhetligt i alla kanaler.

3. Produktion

Beroende på era behov tar vi fram material som ni behöver. Det kan vara mallar som ni kan använda själva, filer ni kan skicka vidare till byråer och samarbetspartners, eller så tar ni hjälp av oss för att skapa det ni behöver. Vi kan producera allt från visitkort till skyltmaterial, banners eller inlägg till sociala medier.

Välj en grafisk profil som passar era behov

När vi tar fram en grafisk profil är den viktigt att fundera på i vilka kanaler och vad ni kommer vilja kommunicera. Först då vet vi vilken lösning som passar er. Boka en rådgivning så får du ett förslag.

Exempel på omfattning:

Mini

✔ ENKEL LOGOTYP

✔ FÄRGER

✔ TYPSNITT

Ett paket för dig som är i uppstart av företag eller kanske driver en verksamhet där behovet av kommunikationsmaterial inte är så stort. Du får logotypen i alla filformat och en guide med färgkoder och namn på typsnitt.

20 % RABATT VID KÖP AV FLERA TJÄNSTER*

Mellan

✔ LOGOTYP I FLERA FORMAT

✔ FÄRGER, TYPSNITT, BILDSPRÅK

✔ SKISSER PÅ MATERIAL

Vårt populäraste lösning. Vi tar oss tid att skapa en heltäckande plan för din visuella kommunikation. Du får skisser på önskat material som gör det enkelt att ta vidare idén till produktion när det är dags. 

20 % RABATT VID KÖP AV FLERA TJÄNSTER*

Stor

✔ LOGOTYPER & SYMBOLER

✔ FÄRGER, TYPSNITT, BILDSPRÅK

✔ FÄRDIGT MATERIAL

För ett företag med omfattande  kommunikation i flera kanaler. Kanske behöver din marknadsavdelning mallar för att enkelt kunna skapa materialet själva eller så vill ni beställa materialet direkt. Smidigt och prisvärt!

20 % RABATT VID KÖP AV FLERA TJÄNSTER*

* Beställ flera tjänster och få 20 % rabatt. Gäller för beställning tom 31 juni 2025.

Vill du ha ett prisförslag?

Kul! Boka in ett möte så får du hjälp att identifiera vilka delar som är viktiga för ert varumärke. Därefter får du förslag på kostnad och tidsplan.

Se våra grafiska profiler

För en startup kan den grafiska profilen vara avgörande för att synas. För ett etablerat företag kan rebranding ge möjlighet till en nystart.

Frågor och svar om grafiska profiler

Här kan du hitta svar på vanliga frågor kring grafiska profiler. Kontakta oss gärna för eventuella funderingar eller boka in ett möte så guidar vi dig!

Ni får logotypen i filformat för högupplösta trycksaker samt de olika storlekar för webb som ni kan behöva. Ofta levereras logotypen i två färgställningar, en för ljus bakgrund och en för mörk. Det är också vanligt att göra logotypen i flera olika former, beroende på hur ni kommer använda den. En liggande logotyp passar ofta bra på en hemsida medan en stående eller rund form passar bättre på områden där ytan är begränsad. Ofta kompletteras logotypen med en rund variant för profilbilden i sociala medier.

Den grafiska profilen levereras som en grafisk manual, ett dokument som visar vilka färger, typsnitt och symboler varumärket använder och i vilka sammanhang. I en mer omfattande grafisk manual finns även skisser och riktlinjer för olika typer av kommunikation i olika kanaler. Den grafiska manualen gör det enkelt för anställda eller byrån som du anlitar att effektivt skapa snygg och konsekvent kommunikation. 

För att ytterligare förenkla arbetet, spara tid och resurser, kan det vara klokt att ta fram anpassade grafiska mallar för de kanaler ni använder ofta, som skyltar i en butik eller inlägg i sociala medier. En mall har rätt format och plats för text eller bild för er att enkelt byta ut. Så kan ni säkerställa att resultatet blir snyggt och arbetet effektivt!

Det beror på omfattningen, antal element och hur de ska användas. Det beror också på om ni har en tydligt utarbetad strategi eller om ni behöver hjälp att hitta en. Innan ni får en offert ses vi och pratar igenom era behov: Vilka kanaler och format vill ni vill kunna producera kommunikation i, vilka behov ni har av mallar samt riktlinjer för olika kanaler? Ju mer arbete vi lägger ju bättre kommer den grafiska profilen fungera och ge resultat. Helheten blir genomtänkt och budskapen skarpare.

Om du är osäker på hur långt er budget räcker så boka ett möte. Vår ambition är att vara flexibla och hitta den bästa lösningen utifrån era förutsättningar.

Logotypen är ofta den viktigaste delen av en visuell identitet. Det är den som människor först tänker på när man talar om starka varumärken. Men utan färger, typsnitt och övrigt formspråk kan ett budskap lätt falla platt, till exempel en skylt eller annons består ju av så många fler delar. Vi kan jämföra det med att möta en person för första gången, det första intrycket innefattar så mycket mer än bara ett ansikte och ett namn. Det är kroppsspråk, klädsel och tonfall som gör helheten. Det är helheten som avgör hur och om kunden uppfattar era erbjudanden. Se till att ni har en plan för alla delar i er grafiska profil så blir er kommunikation effektiv.

Vi identifierar vad som är viktigt för ert varumärke, vilken typ av kommunikation ni har behov av och i vilka kanaler. Ni får en tydlig plan över innehåll, kostnad och tidsåtgång. Efter godkänd offert djupdyker vi i era behov och strategi. Då kan vi säkerställa att den grafiska profilen som tas fram ger önskat resultat.

Längden på designfasen beror på hur många element som ska tas fram samt hur snabbt vi landar i något som känns bra. Ibland startar vi med att skissa på logotypen, men oftast behövs både färger, former och typsnitt. Minst två olika skissförslag presenteras och ni får tid att fundera. Ni väljer ut ett av förslagen som vi justerar vidare och anpassar, eller så görs fler förslag. I offerten är det alltid tydligt hur många omgångar som ingår i priset.

När vi landat i en färdig design färdigställs filerna i format för webb och tryck samt i de olika storlekar och varianter som ni har behov av. Leveransen består av en organiserad mapp med alla filer och en grafisk manual som dokumenterar hur den grafiska profilen ska användas. 

Hej! Vad kan vi hjälpa dig med?